نشست خبری در خصوص آئین آغاز به کار صندوق پژوهش و فناوری استان همدان

 

■ رئیس هیات مدیره صندوق پژوهش و فناوری استان همدان : این صندوق به‌عنوان بازوی مالی پارک در استان فعالیت می‌کند

■ صندوق پژوهش و فناوری استان همدان یکی از ارکان کلیدی اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی است

 تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و دانایی‌محور و تحقق شعار رونق تولید، به‌قطع مبتنی بر ساخت زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی خواهد بود که در آن اجزایی نظیر پارک‌ها، مراکز نوآوری، دانشگاه‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌های تأمین مالی و سایر نهادهای مرتبط نقشی اساسی بر عهده خواهند داشت. یکی از ارکان کلیدی این زیست‌بوم صندوق‌های پژوهش و فناوری هستند که برای تأمین مالی سهل و آسان برای کمک به فناوران در تجاری‌سازی ایده‌ها و طرح‌های فناورانه، تأمین مالی محصولات دانش‌بنیان، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گسترش شبکه تأمین مالی نوآوری و فناوری، به‌عنوان یکی از بازوهای مدیریت فناوری، نوآوری و تجاری‌سازی در زیست‌بوم فناوری و کارآفرینی استان و کشور ایفای نقش می‌کنند.

این صندوق با زحمات و پیگیری‌های ۱/۵ ساله محمدحسن مرادی رئیس پارک علم و فناوری همدان که رئیس هیأت مدیره صندوق پژوهش و فناوری استان نیز است و همکاری دانشگاه‌های دولتی همدان و مدیران شرکت‌های استان به‌منظور ایجاد زمینه‌های مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی و غیردولتی استان و حمایت کمی و کیفی از فعالیت‌های پژوهشی (کاربردی-توسعه‌ای) فناوری و همچنین ارائه خدمات مالی ویژه به کارآفرینان متخصص و توانمند و نوآوران استان راه اندازی شده است.

گفتنی است صندوق پژوهش و فناوری استان همدان به استناد آئین‌نامه اجرایی ماده ۴۴ قانون رفع موانع رقابت‌پذیر و با دریافت مجوز راه‌اندازی از کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور به شماره ۲۰۳۱ تاریخ ۱۳۹۹/۳/۳۱ و در تاریخ ۱۳۹۹/۴/۳ در اداره ثبت شرکت‌های استان همدان به شماره ۱۴۱۸۳ ثبت و از تاریخ یادشده آغاز به فعالیت کرده است.

در همین راستا پنج‌شنبه هفته گذشته رئیس هیأت مدیره صندوق پژوهش و فناوری استان به‌همراه مدیر عامل این صندوق با حضور در دفتر روزنامه همدان پیام به معرفی «صندوق پژوهش و فناوری استان همدان» پرداختند.

رئیس هیأت مدیره صندوق پژوهش و فناوری استان در این نشست با بیان اینکه این صندوق امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افتتاح می‌شود، گفت: در بحث اقتصادی ما بازویی داریم به‌عنوان صندوق پژوهشی و فناوری که این صندوق به‌عنوان بازوی مالی پارک در استان فعالیت می‌کند، بنابراین می‌توان گفت صندوق پژوهش و فناوری استان، در راستای رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور راه‌اندازی شده است.

محمدحسن مرادی در ادامه به مهم‌ترین اقدامات پارک علم و فناوری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مؤسسات به فضای بزرگتری نیاز دارند، بر همین اساس، یکی از اقدامات صورت گرفته درباره فضاسازی مؤسسات این است که فضای کافی و زمینه لازم برای واگذاری زمین‌های پارک فراهم کنیم.

 دومین مورد هم همجواری با شرکت‌ها و مجموعه‌های مشابه است که می‌توانند یکدیگر را حمایت کنند.

همچنین ارتباط با اعضای هیأت علمی، دانشگاهی و مجموعه‌هاست که با ما در ارتباط هستند تا از این طریق بحث‌های علمی خود را دنبال کنند، به همین ترتیب فضا یک فضای علمی، فناورانه و تولید محصول و ارائه خدمت خواهد بود.

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان همدان نیز اظهار کرد: این صندوق با هدف حمایت از اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری و تأمین مالی فناوران راه‌اندازی می‌شود.

اصغر بیات اظهار کرد: صندوق پژوهش و فناوری در حقیقت یک پایه کمک به تولید علم و تجاری‌سازی محصولات فناورانه است، با افتتاح صندوق باری از دوش مشکلات حوزه علم و فناوری استان برداریم.

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان همدان با اشاره به اینکه صندوق پژوهش یکی از ارکان کلیدی اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی است، درباره سهامداران این صندوق هم توضیح داد: صندوق پژوهش با سهامداری ۴۹ درصد بخش دولتی (پارک علم و فناوری همدان ۲۵ درصد، دانشگاه بوعلی سینا ده درصد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ده درصد، دانشگاه صنعتی ۴ درصد و ۵۱ درصد بخش خصوصی(کنترل گاز اکباتان ۶/۲۴ درصد، نوین رایانه همدان ۴/۱۴ درصد، آریا سیل پارت ۱۱ درصد و شرکت آریا سرو سپهر الوند یک درصد) و در مجموع با سرمایه اولیه ۵ میلیارد تومان تشکیل شده است.

بیات در ادامه درباره توانمندسازی، وظایف، اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت صندوق‌های پژوهش و فناوری طبق اساس‌نامه مصوب توضیح داد:

وی ارائه تسهیلات مالی(تأمین مالی دانش‌بنیان)، ارائه خدمات توسعه بازار(ضمانت‌نامه، لیزینگ، فروش اقساطی و…)، سرمایه‌گذاری و مشارکت(سرمایه‌گذاری خطرپذیر، مشارکت و سرمایه‌گذاری در حوزه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان)، خدمات کارگزاری و عاملیت مالی در مدیریت وجوه اداره شده(خدمات کارگزاری در زمینه پرداخت، نظارت و ارزیابی، عاملیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و عاملیت دانشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری) را از جمله توانمندی‌ها و وظایف صندوق پژوهش برشمرد.

وی درباره چشم‌انداز این صندوق هم گفت: در بین ۴۶ صندوقی که در کشور تاکنون مجوز گرفته‌اند، صندوق پژوهش و فناوری استان همدان به‌عنوان یکی از ۵ صندوق برتر کشور تا سال ۱۴۰۴ مطرح می‌شود و همچنین صندوق شعاری هم برای خودش با عنوان شفافیت، پاسخگویی و قانون‌مداری با حفظ چابکی طراحی کرده است؛ زیرا موضوع صندوق، بحث منابع مالی بخش خصوصی و دولتی است و باید بتوانیم این منابع را به شکلی مدیریت کنیم که علاوه بر کمک به حوزه فناوری و نوآوری، بر اساس ضوابط و قوانینی که چیده می‌شود در عین چابکی سرمایه بتواند رشد کند.

  اهداف کوتاه‌مدت صندوق پژوهش و فناوری استان

■ دریافت کارگزاری‌های نظارت و ارزیابی تسهیلات، توانمندسازی و … از صندوق نوآوری و شکوفایی

■ دریافت کارگزاری ارزیابی دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

■ دریافت عاملیت منابع مالی وجوه اداره‌شده دستگاه‌های دولتی استان در راستای توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان و فناور

■ دریافت عاملیت منابع مالی مراکز رشد دانشگاهی و پارک علم و فناوری استان در راستای تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان و حمایت از واحدها و شرکت‌های فناور

■ دریافت عاملیت مالی اعتبارات پژوهشی دستگاه‌های دولتی استان در راستای حمایت از طرح‌های پژوهشی-کاربردی

■ قرارگرفتن صندوق استان به‌عنوان یکی از بازوهای کلیدی صندوق نوآوری و شکوفایی برای ارائه تسهیلات، صدور ضمانت‌نامه و سرمایه‌گذاری خطرپذیر در غرب کشور در راستای مدل همکاری جدید صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق پژوهش و فناوری استان

■ تهیه سند بودجه سالیانه صندوق با هدف تقویت و حرکت به سمت حرفه‌ای شدن صندوق در تأمین مالی حوزه فناوری

■ تهیه برنامه‌های کلیدی یکساله و ۲ ساله با هدف حمایت از واحدهای علم و فناوری و فعالیت‌های فناورانه در سطح استان

■ ایجاد شبکه همکاری و تعاملات پایدار با کنشگران عرصه فناوری در داخل و بیرون استان با هدف برون‌سپاری خدمات قابل ارائه توسط صندوق

■ معرفی صندوق و خدمات آن به شکل‌های خلاقانه به مخاطبان و طراحی سیستم چابک و مناسب پاسخگویی به آنان

■ تنوع در سبد خدمات قابل صندوق

■ طراحی سامانه اطلاعاتی صندوق و سامانه برخط سهامداران

 اهداف میان‌مدت صندوق پژوهش و فناوری استان

ارتقای جایگاه بخش به‌حق صندوق استان در مدیریت حوزه فناوری

ارائه خدمات صندوق با حداکثر چابکی در حوزه‌های فرایندی، ساختاری و مدیریت منابع

دریافت تأییدیه دانش‌بنیانی صندوق از کارگروه ارزیابی دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

حداکثرسازی منابع مالی صندوق و تنوع‌بخشی در روش‌های جذب منابع

هدایت کارا و اثربخش در استفاده از منابع و افزایش بهره‌وری

طراحی راهکارهایی برای به‌کارگیری ظرفیت وقف استان در حوزه نوآوری، فناوری و کارآفرینی

شناسایی و جذب منابع مالی جدید برای صندوق

اخبار

ارائه تسهیلات مالیسرمایه گذاری VCسرمایه گذاری خطر پذیرصندوق پژوهش و فناوری استان همدان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *